Jaarverslag 2019

“Magisch”, noemde een recensent het Mahler-concert dat het Noord Nederlands Orkest in 2019 opvoerde, en: “een interpretatie waarin durf en kwaliteit om voorrang streden”. Prachtige en lovende woorden voor een orkest dat het afgelopen jaar heeft laten zien met bravoure en klasse buitengewone concerten te kunnen opvoeren.

Het bevestigt dat het NNO is uitgegroeid tot een toporkest. Dat is in de eerste plaats te danken aan de blijvende inzet van de musici, die elke dag het beste van zichzelf vragen, aan de directie, de artistieke leiding en de orkestorganisatie. Daar mag iedereen die bij het NNO betrokken is, trots op zijn.

Des te meer omdat het orkest bij dit alles steeds de verbinding zoekt met de samenleving. Met een breed repertoire aan klassieke en moderne uitvoeringen weet het orkest een groeiend en divers publiek aan zich te verbinden. Zo kwamen ruim 11.000 bezoekers af op een swingend eerbetoon aan zanger en componist Prince. Samen met dansgezelschap Club Guy & Roni wist het NNO 150 scholieren intensief in contact te brengen met symfonische muziek en moderne dans in de voorstelling Move It!

Het belang van het orkest voor onze regio gaat bovendien verder dan alleen het culturele. Ook voor bedrijven en instellingen is het belangrijk dat er een infrastructuur is met kennis en cultuur die er mag zijn. Noord-Nederland heeft dat. Daar moeten we trots op zijn, maar ook heel zuinig. Zonder orkest zouden we een stuk armer zijn – cultureel en financieel.

Het is dan ook een voorrecht dat we in Noord-Nederland zo’n orkest hebben. Er ligt een stevig fundament om in de toekomst zo succesvol te kunnen blijven. Iedereen die de afgelopen jaren hard gewerkt heeft om dat voor elkaar te krijgen, verdient onze waardering. Wij kijken dan ook met veel vertrouwen en genoegen uit naar het komende jaar.

Henk Pijlman, voorzitter Raad van Toezicht

Bekijk het jaarverslag
Het jaarverslag 2019 is hier te downloaden.