Motto voor het seizoen

Het Noord Nederlands Orkest staat bekend om haar veelzijdige programmering. Ook het seizoen 2018-2019 staat daar bol van. Het orkest speelt niet alleen prachtige meesterstukken van onder andere Brahms, Tsjaikovski, Sjostakovitsj, Mahler en Bach. Het Noord Nederlands Orkest verrast haar publiek dit jaar ook met een cross-over met de popmuziek van Prince, lmmuziek uit The Godfather, muziek van lm- en gamecomponist JunkieXL en een samenwerking met de Josti-band.

Dit seizoen mogen we topsolisten als Nicolai Luganski (piano), Midori (viool), Alice Sara Ott (piano) en Nemanja Radulović (viool) verwelkomen (met dank aan Stichting Beringer Hazewinkel). Er staan jonge wereldsterren op de bok: Jamie Phillips, Kerem Hasan en Elim Chan. Bijzonder trots zijn wij erop dat zij een centrale rol hebben in ons nieuwe seizoen.

“Persoonlijk kijk ik daarnaast ook uit naar het concert dat we ter ere van Johan de Meij houden: zoveel blazers en slagwerkers in harmonie en fanfare groeiden op met zijn werk. Een fenomeen en hij dirigeert het concert nog zelf ook!”, vertelt Ingeborg Walinga, directeur van het Noord Nederlands Orkest.

“Actueel blijven geeft ons bestaansrecht”

“Toen ik ruim zes jaar geleden directeur van het Noord Nederlands Orkest werd, had ik geen idee hoeveel impact klassieke muziek op mij zou hebben”, vertelt Ingeborg. “Ik was muziekliefhebber, maar geen symfonische muziekkenner. Daarin ondergedompeld worden voelde als een geweldige ontdekking: eeuwen aan prachtige indrukwekkende muziek. Er opende zich voor mij een scala aan mogelijkheden in het luisteren naar klassieke muziek. Sommige stukken ervaar je meer met je hoofd, andere denderen recht je hart binnen.”

“De symfonische muziekgeschiedenis zien we echter niet als een museumcollectie die af is, maar als ‘levend erfgoed’

dat we naar deze tijd brengen en aanhaken bij nieuwe ontwikkelingen”. Artistiek leider Marcel Mandos vult aan: “we willen middenin de maatschappij staan, kijken wat er om ons heen gebeurt, aansluiting blijven vinden bij het publiek. Actueel zijn!”

“Beleef een concert intenser, leer de personen achter de instrumenten kennen”

In 2018 is het honderd jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog eindigde. Marcel: “Daarom heb ik het War Requiem van Benjamin Britten geprogrammeerd, dat al een tijd op mijn wensenlijst stond. Het is een magni ek stuk dat eigenlijk een protest is tegen oorlog en een pleidooi voor medemenselijkheid. Oorlog is helaas nog steeds een heel actueel onderwerp. Via het nieuws dat binnenkomt via onze televisies en mobiele telefoons zien we iedere dag beelden, dus is het anno 2018 nog altijd dichtbij. En dat vind ik – als iemand die zich maatschappelijk betrokken voelt én als vader – heel zorgwekkend. Ik zou het mooi vinden als we met de themaconcerten mensen aan het denken kunnen zetten. Wat vinden we van de situatie waarin we nu leven? Wat kan muziek hierin betekenen?”. Het War Requiem is één van de drie concerten in de serie ‘Protestsongs: 100 jaar na WOI’. Lees hierover meer vanaf pagina 22. Hoe laten jong en oud, vroeger en nu, van zich horen met Protestsongs!

Wat je verder kunt verwachten het komende seizoen?
“Dat we ons kapitaal – onze musici – ook individueel meer in de etalage zetten”, vertelt Ingeborg. “Tijdens de campagne NNO Ontmoet stellen we ze voor. We brengen ze in beeld en steeds vaker zullen zij zelf vertellen over hun instrument en hun muziekvoorkeuren. Je beleeft een concert namelijk intenser wanneer je de orkestleden en hun instrumenten beter kent. Zo luister ik zelf anders naar fagotpartijen sinds het moment dat ik fagottiste Marijke Zijlstra van dichtbij door dat smalle mondstuk klanken uit dat magni eke instrument zag toveren. Dat soort ontmoetingen maakt het bijwonen van een concert een nóg rijkere ervaring.”

Ontmoeten we elkaar bij één (of meer) van de concerten?

Ingeborg Walinga, algemeen directeur
Marcel Mandos, artistiek leider/ programmeur