Programmatoelichting Wagner & Sjostakovitsj

Op deze pagina vind je informatie over het concert Hartmut Haenchen dirigeert Wagner & Sjostakovitsj. Dit concert duurt 85 minuten (exclusief pauze).

Het programma

Richard Wagner (1813-1883) / Hans Werner Henze
Fünf Gedichte für eine Frauenstimme “Wesendonck Lieder” (1857-1858)
1. Der Engel
2. Stehe still
3. Im Treibhaus
4. Schmerzen
5. Träume

Pauze

Dmitri Sjostakovitsj (1905-1975)
Symfonie Nr.15  (1970-71)
1. Allegretto
2. Adagio
3. Allegretto
4. Adagio

Richard Wagner: Wesendonck-lieder
Aan inspiratie heeft het Richard Wagner nooit ontbroken. Voor zijn sprookjesachtige opera´s putte hij uit Christelijke symboliek, oude Europese sagen, eigentijdse filosofie en later zelfs Boeddhisme. Het resultaat was een wonderlijke mix van fantasie, spiritualiteit en universele thema´s als liefde, zelfopoffering en morele corruptie. En het effect ervan is nog altijd merkbaar in epische series als Star Wars en Game of Thrones – en zelfs in games.
Wagner, altijd zoekend naar de overtreffende trap, blies het thema liefde gewoonlijk op tot immense proporties. Maar de Wesendonck-Lieder, oorspronkelijk gecomponeerd voor zangstem en piano, zijn bijna huislijk – al smeult onder de oppervlakte wederom een liefde die geen grenzen lijkt te kennen. In de opera´s hoor je hoe Wagner zijn fantasie de vrije loop liet; deze liederen weerspiegelen het turbulente privéleven van de componist.

In 1848 had zijn steun aan een opstand hem tot een politieke vijand van het Pruisische regime gemaakt. Gevlucht naar Zwitserland vond hij financiële steun bij de zijdekoopman Otto von Wesendonck – en, in het geheim, de attenties van diens echtgenote Mathilde. Ter ere van hun buitenechtelijke gescharrel toonzette hij vijf van haar gedichten. Qua thematiek zijn ze verwant aan de mega-romantiek van zijn opera’s: ook hier zoekt een op drift geraakte eenling naar houvast (in Stehe still!) en is de nacht een toevluchtsoord voor opgejaagde geliefden (in Schmerzen). Het kostte Wagner weinig moeite om zichzelf in deze gedichten te herkennen; zijn eigen huwelijk was geen succes en aan vrienden had hij herhaaldelijk laten weten dat hij nog nooit ware liefde had ervaren. Hoe ijdel hij over zijn operasuccessen ook was, in deze liederen liet hij zich van zijn kwetsbare kant zien – en hij rekende ze tot het beste wat hij gecomponeerd had.

Dmitri Sjostakovitsj: Symfonie nr. 15
Anders dan zijn beroemde tijd- en landgenoten Stravinski en Prokofjev bleef Dmitri Sjostakovitsj zijn leven lang in Rusland. Dat maakt hem tot de enige grote Russische componist van het Sovjet-tijdperk. Zijn oeuvre heeft zowel muzikale als documentaire waarde: hier hoor je hoe een componist zich staande probeert te houden in een totalitair regime.
Over Sjostakovitsj´ precieze verhouding met de Sovjetstaat is veel gespeculeerd. Wanneer het zo uitkwam – of wanneer het echt niet anders kon – componeerde hij het soort socialistische jubelstukken dat de Partij verlangde. Minstens zo veelzeggend zijn de totaal eigenzinnige werken die hij daarnaast schreef. De repressie verminderde na Stalins dood in 1953, maar Sjostakovitsj was voor het leven getekend: onbekommerde muziek schrijven zat er niet meer in. En dat bleek weer eens toen hij in 1971 zijn Vijftiende Symfonie presenteerde. Het werk moest zijn vijfenzestigste verjaardag luister bijzetten. ´Ik had een vrolijk stuk willen schrijven´, lichtte hij toe, ´maar het pakte anders uit.´ Dat hij inmiddels doodziek was hielp natuurlijk ook niet.

Terwijl hij in zijn eerdere symfonieën bewust of onbewust het Rusland van zijn tijd documenteerde, lijkt hij in de Vijftiende – zijn laatste symfonie – vooral op zijn eigen leven terug te blikken. Zijn naaste vrienden herkenden het als een muzikaal zelfportret. Anderen hoorden er het verloop van een mensenleven in, met een jeugdig begindeel en een door ouderdom overschaduwd slot. Die opvatting werd gesterkt door Sjostakovitsj´ eigen verklaring dat deel één een speelgoedwinkel verklankt. De musicoloog David Fenning noemde deze symfonie ´een kerkhof´ – niet alleen vanwege de wrange ontknoping, maar ook omdat overal in het werk toespelingen op klassieke meesterwerken opduiken. Er komen flarden Rossini voorbij (uit Wilhelm Tell), Wagner (uit Tristan und Isolde en Götterdämmerung) en tegen het slot klinkt een frase uit een lied van Sjostakovitsj´ landgenoot Glinka. Daarnaast citeert Sjostakovitsj herhaaldelijk uit zijn eigen symfonische oeuvre.

Maar wat naast de eerdere symfonieën het meest opvalt is de spaarzame orkestratie. Bombastische uitbarstingen, zo kenmerkend voor Sjostakovitsj´ dramatische stijl, zijn zeldzaam; het klankbeeld is overwegend licht en kamermuziek-achtig. Evenzo heeft zijn ´epische´ verteltrant, met lange melodielijnen, plaatsgemaakt voor een bondig betoog met korte zinnen die in het slotdeel zelfs naar gestotter en gestamel neigen. Het maakt de muziek niet minder aangrijpend. Na de eerste uitvoering gaf de componist zijn eindoordeel over het werk: ´Dit is een gemene symfonie.´

© Michiel Cleij 2023

Liedteksten

LIEDTEKSTEN (Mathilde Wesendonck)

1. Der Engel 
In der Kindheit frühen Tagen
Hört ich oft von Engeln sagen,
Die des Himmels hehre Wonne
Tauschen mit der Erdensonne,
Daß, wo bang ein Herz in Sorgen
Schmachtet vor der Welt verborgen,
Daß, wo still es will verbluten,
Und vergehn in Tränenfluten,
Daß, wo brünstig sein Gebet
Einzig um Erlösung fleht,
Da der Engel niederschwebt,
Und es sanft gen Himmel hebt.
Ja, es stieg auch mir ein Engel nieder,
Und auf leuchtendem Gefieder
Führt er, ferne jedem Schmerz,
Meinen Geist nun himmelwärts!

2. Stehe still! 
Sausendes, brausendes Rad der Zeit,
Messer du der Ewigkeit;
Leuchtende Sphären im weiten All,
Die ihr umringt den Weltenball;
Urewige Schöpfung, halte doch ein,
Genug des Werdens, laß mich sein!
Halte an dich, zeugende Kraft,
Urgedanke, der ewig schafft!
Hemmet den Atem, stillet den Drang,
Schweiget nur eine Sekunde lang!
Schwellende Pulse, fesselt den Schlag;
Ende, des Wollens ew’ger Tag!
Daß in selig süßem Vergessen
Ich mög’ alle Wonne ermessen!
Wenn Auge in Auge wonnig trinken,
Seele ganz in Seele versinken;
Wesen in Wesen sich wiederfindet,
Und alles Hoffens Ende sich kündet,
Die Lippe verstummt in staundendem Schweigen,
Keinen Wunsch mehr will das Innre zeugen:
Erkennt der Mensch des Ew’gen Spur,
Und löst dein Rätsel, heil’ge Natur!

3. Im Treibhaus 
Hochgewölbte Blätterkronen,
Baldachine von Smaragd,
Kinder ihr aus fernen Zonen,
Saget mir, warum ihr klagt?
Schweigend neiget ihr die Zweige,
Malet Zeichen in die Luft,
Und der Leiden stummer Zeuge
Steiget aufwärts, süßer Duft.
Weit in sehnendem Verlangen
Breitet ihr die Arme aus
Und umschlinget wahnbefangen
Öder Leere nicht’gen Graus.
Wohl ich weiß es, arme Pflanze:
Ein Geschicke teilen wir,
Ob umstrahlt von Licht und Glanze,
Unsre Heimat is nicht hier!
Und wie froh die Sonne scheidet
Von des Tages leerem Schein,
Hüllet der, der wahrhaft leidet,
Sich in Schweigens Dunkel ein.
Stille wird’s, ein säuselnd Weben
Füllet bang den dunklen Raum:
Schwere Tropfen seh’ ich schweben
An der Blätter grünem Saum.

4. Schmerzen
Sonne, weinest jeden Abend
Dir die Schönen Augen rot,
Wenn im Meeresspiegel badend
Dich erreicht der frühe Tod;
Doch erstehst in alter Pracht,
Glorie der düstren Welt,
Du am Morgen, neu erwacht,
Wie ein stolzer Siegesheld!
Ach, wie sollte ich da klagen,
Wie, mein Herz, so schwer dich sehn,
Muß die Sonne selbst verzagen,
Muß die Sonne untergehn?
Und gebieret Tod nur Leben,
Geben Schmerzen Wonnen nur:
O wie dank’ich daß gegeben
Solche Schmerzen mir Natur.

5. Träume
Sag, welch wunderbare Träume
Halten meinen Sinn umfangen,
Daß sie nicht wie leere Schäume
Sind in ödes Nichts vergangen?
Träume, die in jeder Stunde,
Jedem Tage schöner blühn,
Und mit ihrer Himmelskunde
Selig durchs Gemüte ziehn!
Träume, die wie hehre Strahlen
In die Seele sich versenken,
Dort ein ewig Bild zu malen:
Allvergessen, Eingedenken!
Träume, wie wenn Frühlingssonne
Aus dem Schnee die Blüten küßt,
Daß zu nie geahnter Wonne
Sie der neue Tag begrüßt,
Daß sie wachsen, daß sie blühen,
Träumend spenden ihren Duft,
Sanft an deiner Brust verglühen,
Und dann sinken in die Gruft.

Hartmut Haenchen


Dirigent

Hartmut Haenchen is in Dresden geboren. Hij zong in zijn kinderjaren in het Dresdner Kreuzchor en groeide op in de DDR. In 1986 emigreerde hij naar Nederland, waar hij chef-dirigent werd van zowel De Nederlandse Opera (tot 1999) als het Nederlands Philharmonisch Orkest (tot 2002). Met name zijn in meerdere seizoenen herhaalde Ring-cyclus van Wagner in de regie van Pierre Audi is veelgeprezen. Ook dirigeerde hij de Berliner Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest meermaals. Naast zijn vaste gastdirigentschap bij het NNO werkt Hartmut Haenchen als gastdirigent aan befaamde operahuizen als de Royal Opera Covent Garden in Londen, de Opéra National de Paris, het Teatro Real in Madrid, de Deutsche Oper in Berlijn en de Scala in Milaan. Daarnaast wordt hij uitgenodigd door onder meer de orkesten van Helsinki, Stockholm, het Orchestre National de France, de New Japan Philharmonic, het orkest van De Munt in Brussel, en het Orchestre de Paris. Sinds seizoen 2022/2023 is hij vaste gastdirigent bij het NNO. Hartmut Haenchen is sinds 1996 Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw en kreeg in 2008 het Verdienstkreuz van de Bondsrepubliek Duitsland.

Wiebke Lehmkuhl


Alt

De Duitse Wiebke Lehmkuhl studeerde bij Ulla Groenewold en Hanna Schwarz aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Nog tijdens haar opleiding werd ze soliste in het Opernhaus Zürich. Lehmkuhl werd uitgenodigd door tal van orkesten zoals het Tonhalle-Orchester in Zürich, het Gewandhausorchester in Leipzig, de Bamberger Symphoniker, de Berliner Philharmoniker, het Orchestre
National de Paris en The Cleveland Orchestra. Daarnaast debuteerde ze bij De Nationale Opera in Händels Jephta (2016/2017) en soleerde ze bij het Concertgebouworkest in Bachs Matthaüs-Passion o.l.v. Ton Koopman (maart 2018) alsook in Mendelssohns Elias bij het Freiburger Barockorchester in Freiburg, Parijs en Madrid.

 

Word Vriend!

Het NNO heeft een enthousiaste vriendenvereniging die bij ons het verschil maakt. Dankzij hun financiële bijdrage is er ruimte voor educatie en speciale projecten. Als Vriend van het NNO blijft u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en ontvangt u meerdere voordelen. Wilt u meer informatie over onze Vrienden? Kijk dan hier.