Recensies
Nederlandse Reisopera: Das Wunder der Heliane
Lees de volledige recensie hier.
‘Het echte wonder is welbeschouwd de bij vlagen sensationele muziek die Korngold voor dit geheel heeft geschreven, uitstekend gespeeld door het Noord Nederlands Orkest onder Jac van Steen. De harmonische en melodische inventiviteit, de orkestrale kleuren (ook in de iets gereduceerde bezetting van Fergus McAlpines arrangement), de momenten van scherp psychologisch inzicht en contrast.’ ★★★ NRC
Lees de volledige recensie hier.
MENA openingsconcert
Concert in De Oosterpoort in Groningen op 11 mei – 2023
‘Als je je ervoor openstelde, ontvouwde zich voor de bezoekers met een westerse achtergrond een nieuwe muzikale wereld, met een ongekende rijkdom aan klanken, ritmes en melodieën. En ook al verstond je de taal niet, natuurlijk hoorde je dat het over weemoed en verlangen ging, en over liefde en afscheid, met tussendoor ook ruimte voor vrolijkheid en feestgedruis.’ – Dagblad van het Noorden
Lees de volledige recensie hier.
Straus & Mahler
Concert in De Lawei in Drachten op 13 april – 2023
‘Als openingsstuk van dit concert fungeerde Mahlers Blumine , oorspronkelijk toneelmuziek die de componist later, voor even maar, een plaats gaf in zijn Eerste symfonie . Haenchen ontlokte aan het orkest prachtige subtiliteiten, maar wist niet te voorkomen dat de strijkers de houtblazers zo nu en dan overspoelden.’ – ★★★ Dagblad van het Noorden
Lees de volledige recensie hier.
Vaughan Williams en Rachmaninoff
Concert in De Oosterpoort in Groningen op 9 maart – 2023
‘Het is allemaal overtuigend mooi en hecht gecomponeerd, en ook overtuigend mooi en met eensgezinde precisie gespeeld: Hasan stuurde met brede armgebaren de grootse momenten, maar met een klein handgebaar werden die onmiddellijk beteugeld. Het werd een goed uur enerverende muziek, en na het minieme slotnootje barstte terecht het gejuich los.’ – ★★★★★ Dagblad van het Noorden
Lees de volledige recensie hier.
Concert in De Oosterpoort in Groningen op 9 maart – 2023
‘Kerem Hasan houdt het volle Noord Nederlands Orkest bijeen zonder dwingend te zijn.’ – ★★★★ Volkskrant
Lees de volledige recensie hier.
Eivind Gullberg Jensen dirigeert Beethoven en Tsjaikovski
Concert in De Harmonie op 23 februari – 2023
‘Ook al botsen de visies van dirigent en solist, dan hoeft dat niet meteen het ergste te betekenen. Ook niet voor het Vioolconcert van Beethoven.’ ★★★☆☆ Dagblad van het Noorden
Lees de volledige recensie hier.
Hartmut Haenchen dirigeert Wagner en Sjostakovitsj
Concert in De Lawei op 9 februari – 2023
‘Het NNO voer de koers van Hartmut Haenchen, die in het openingsdeel rijk was aan details, puntig klonk, opzwepend en – door de strakke ritmiek die de dirigent afdwong – nogal kolderiek. In het langzame tweede deel liet hij de muziek soms even stilstaan met het gevaar dat de spanning wegviel. Maar dat voorkwam hij.’ ★★★★☆ Dagblad van het Noorden
Lees de volledige recensie hier.
NNO en Ruben Block
Concert in De Oosterpoort op 17 november – 2022
‘Met een imponerende uitvoering van All this dancin’ around laten Ruben Block en het Noord Nederlands Orkest meteen aan het begin van de avond horen dat zij een betere match zijn dan je misschien zou denken. Hoewel het openingsnummer wel van Triggerfinger is, draait het vanavond in De Oosterpoort niet om het Belgische rocktrio, waar de charismatische Vlaamse zanger frontman van is.’ Friesch Dagblad
Lees de volledige recensie hier.
Inauguratieconcert Hartmut Haenchen
Concert in De Oosterpoort op 10 november – 2022
‘Het Noord Nederlands Orkest heeft een meesterzet gedaan: het contracteerde de rijpe topdirigent Hartmut Haenchen (79). Zijn inauguratieconcert met Verdi’s hypertheatrale ‘Requiem’ bood volop drama en eigenzinnigheid.’ – ★★★★☆ NRC
Lees de volledige recensie hier.
‘Goed idee van het Noord Nederlands Orkest om Hartmut Haenchen te vragen het ‘Requiem’ van Verdi te doen op zijn eerste concert als vaste gastdirigent. De stampvolle zaal moest wel even wachten op de eerste fluisterzachte noten die onze oren streelden.’ ★★★★☆ Dagblad van het Noorden
Lees de volledige recensie hier.
Concert in De Lawei op 11 november – 2022
‘Een mis als een opera. Het is een beetje een open deur om dat te zeggen van Verdi’s Requiem. Maar open deuren zijn nu eenmaal vaak waar. En vrijdagavond in de Drachtster Lawei werd deze open deur door het NNO onder leiding van Hartmut Haenchen wijd opengezet. Het was een krachtige binnenkomer voor Haenchen als nieuwe vaste gastdirigent.’ Friesch Dagblad
Lees de volledige recensie hier.
Julia Philippens speelt jazzvioolconcert van Thomas Beijer
Concert in Tivoli Vredenburg op 3 juni – 2022
‘De orkestratie is werkelijk in technicolor en onvoorspelbaar. Tussen de bigband-tutti’s met de schetterende koperblazers klinken een elektrische gitaar, een eenzame piano, een drumsolo en mysterieuze cello’s. Uitbundigheid overheerst, maar wordt af een toe verstoord door felle stompende staccato’s. De energieke vioolsolo’s rijgen alles aaneen tot een swingend, gedurfd geheel.’ – ★★★★☆ De Volkskrant
Lees de volledige recensie hier.
Satie, Falla en Fauré
Concert in De Lawei in Drachten op 21 april – 2022
‘De toon was zachtaardig en hoewel niet alle stemmen met andere samensmolten en men incidenteel detonaties kon signaleren, kan men redelijk tevreden zijn. En nog meer over het soms als met ingehouden adem musicerende orkest en over de Duitse bariton Michael Nagy en de Belgische sopraan Ilse Eerens, leerling van Jard van Nes. Zij was ingezet voor de overbekende Pie Jesu , dat met haar zo te horen klein gehouden, strakke geluid een betoverende vertolking kreeg.’ – ★★★★★ Dagblad van het Noorden & Leeuwarder Courant
Lees de volledige recensie hier.
Matthäus Passion
Concert in De Lawei in Drachten op 7 april -2022
‘Evangelist Lothar Odinius stond (na een koude start) als een rots in de branding met zijn boeiende, licht theatrale vertolking. Zijn rol was deze avond extra belangrijk. In het heftige koordeel Sind Blitze, sind Donner in Wolken verschwunden? rommelde de gezamenlijke inzet gevaarlijk. Terwijl de moeilijke koorfuga’s Weissage en Sein Blut komme über uns und unsre Kinder weer puntgaaf werden neergezet. Toch heeft deze wisselende uitvoering alles in zich om in de volgende optredens door te groeien naar een fantastisch resultaat. Waarin de swingende barokke gang die Maestro Goebel in gedachten heeft tot zijn recht kan komen zonder dat er musici buiten de boot vallen.’ – ★★★☆☆ Dagblad van het Noorden & Leeuwarder Courant