Concertstream - Romantische Liederen

Concerstream op donderdag 8 april bij Omrop Fryslân en RTV Drenthe – 2021

‘Vanaf de eerste noten wisten we zeker dat zij glorieus bij stem was en Haenchen zorgde er overal voor dat het orkest haar niet overstemde – dat deed hij bij zijn Wagneropera’s in Amsterdam ook altijd. Trouwens: Wolfs Anakreons Grab klinkt met orkest nog meer naar Wagner dan in de versie met piano. ‘ – ★★★★★ Dagblad van het Noorden

Lees de volledige recensie hier

 


‘Kremer ontsteeg overigens subiet de regioreuk met intense, rijkgeschakeerde uitvoeringen van de orkestliederen van Strauss en Wolf; repertoire waarin ook dirigent Hartmut Haenchen excelleerde. Met haar warme, vol-dramatische geluid lijkt Kremer nog steeds aan kracht te winnen. Zowel voor de tederheid als de extase van de liederen bleek ze ideaal getypecast. Het Noord Nederlands Orkest werd door Haenchen aangevuurd tot diepe zuchten en detailrijke articulatie. Dat de symfonische symbiose soms nog iets scherper kon, daaraan dacht je – meegevoerd door romantische vervoering en opwinding – nauwelijks.’ – ★★★★☆ Strauss/Wolf, ★★★☆☆ Tsjaikovski NRC

Lees de volledige recensie hier

Concertstream - Paasconcert

Concerstream op donderdag 1 april bij Omrop Fryslân en RTV Drenthe – 2021

‘Toch raakte Pergolesi’s Stabat Mater de ziel minder dan Bachs passiemuziek doorgaans doet. Dat kwam niet door de afstand die zo’n livestream nu eenmaal met zich meebrengt, want de Sinfonia uit Telemanns Brockes Passion , waar het concert mee begon, drong wel meteen diep door in het hart, mede door het prachtige hobospel van Justine Gerretsen.’ – ★★★★☆ Dagblad van het Noorden & Leeuwarder Courant

Lees de volledige recensie hier

Concertstream - Satie, Jan-Peter de Graaff & Michael Nyman

Concerstream op donderdag 11 maart bij NPO Radio 4 en zaterdag 13 maart bij Studio TivoliVredenburg – 2021

‘Anders dan meestal heeft het werk een snel middendeel en twee langzame hoekdelen. Het opent vanzelfsprekend met natuurtonen (flageoletten), waarna het orkest en de cellist eendrachtig een impressionistisch Waldweben ontvouwen, dat geleidelijk dreigender wordt. De muziek is vaak wat zwemmerig, maar dankzij de orkestratiekunst en de fraai verglijdende harmonieën van De Graaff houdt ze spanning.’ – ★★★☆☆ De Volkskrant

Lees de volledige recensie hier

 


‘Het concert gaat over de mens (de cello) en de natuur en begint met ijle vogelgeluiden – suggestief genoeg om mijn slapende poes te activeren. Na allerlei kleine kleurrijke gebeurtenissen tussen cello en orkest volgt een grote cadens die laat horen wat Fridman allemaal wel niet kan. De orkestklank wordt daarna ruiger en ritmischer waarna de rust vervolgens geleidelijk aan terugkeert. Fridman laat ergens even haar stem samengaan met de cello en alles eindigt met een paar vogelpiepjes. Het is een maximaal effectief stuk en houdt allesbehalve minimaal de aandacht compleet vast. ‘ – ★★★★☆ Dagblad van het Noorden & Leeuwarder Courant

Lees de volledige recensie hier

Concertstream - Tianyi Lu dirigeert Sibelius, Tsjaikovski & Rachmaninoff

Concertstream op zondag 21 februari bij NPO Radio 4 – 2021

‘Na De Zwaan van Tuonela was de ogen openen namelijk zeer ontnuchterend. Het orkest en althoboïste Nadine Bults – de zwaan die dode zielen lokt met zijn zang – namen je zonder meer mee, en dirigente Tianyi Lu liet in Sibelius al gelijk haar gevoel voor orkestklank horen. In de Paganini-variaties van Rachmaninov werd pianist Alexei Volodin daardoor zo nu en dan bijna een eenheid met het orkest.’ – ★★★★☆ Dagblad van het Noorden & Leeuwarder Courant

Lees de volledige recensie hier

Album - Canto Ostinato

Releasedatum maandag 25 januari – 2021

‘De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik me tot voor kort ook op de lijn van die door Fiumara gesignaleerde criticasters bevond en dat al die bewerkingen me wat dat betreft ook niet op andere gedachten hadden kunnen brengen. Totdat ik deze meesterlijke opgenomen vertolking van deze transcriptie door het Noord Nederlands Orkest onder de volkomen ten onrechte zo ondergewaardeerde dirigent David Porcelijn hoorde, waardoor het inhoudelijke potentieel van dit alom doodgespeelde stuk voor mij in een dermate verrassend daglicht kwam te staan dat ik meende naar iets ongehoords te luisteren. Er ging echt een wereld voor me open.’ – Opus Klassiek

Lees de volledige recensie hier

 


‘Het Noord Nederlands Orkest bracht Centri-fuga en Une Musique Blanche in respectievelijk 2014 en 2016 in première. Ten Holt kon niet meer protesteren, want hij was in 2012 overleden. De opnamen van de premières, gedirigeerd door de onvolprezen David Porcelijn, die zich als weinig anderen inspant voor Nederlandse componisten, zijn nu op cd uitgebracht, samen met de orkestversie van Canto Ostinato die Anthony Fiumara in 2016 vervaardigde. ‘ – Het Parool

Lees de volledige recensie hier

 


‘Wat bij beluistering meteen opvalt is dat Fiumara’s Canto Ostinato eigenlijk een andere compositie is geworden. Waar je als luisteraar bij de pianoversies nog wel eens aangenaam weg kunt dromen (of in slaap sukkelen) door de monotonie van de pianoklank, zorgt de verdeling van het notenmateriaal over de verschillende instrumenten voor veel meer variatie in dynamiek, klankbeeld en klankkleuren.  Deze opname is dan ook een echte aanwinst.’- Dagblad van het Noorden

Lees de volledige recensie hier

 


‘In de loop der jaren is Ten Holts minimalistische meesterwerk bewerkt voor onder meer klavecimbels, saxofoons, cello-octet en orgel. (…) De cd-primeur van deze orkestrale uitvoering gaat naar het Noord Nederlands Orkest onder leiding van David Porcelijn. De orkestversie haalt lijnen naar voren en accentueert onderbelichte delen, zodat het stuk veel meer diepte en kleur krijgt. Dankzij het gebruikte Auro-3D-effect lijkt het alsof je midden in het orkest zit waar je de muzikale lagen goed van elkaar kunt onderscheiden.’- Nederlandsdagblad

Lees de volledige recensie hier

Concert - Strauss en Van Otterloo

Concert in De Oosterpoort op donderdag 10 december – 2020

‘Hermus toont zich voor aanvang dankbaar dat er mensen in de zaal zijn en dat ze weer mogen spelen. Maar er is ook begeerte naar meer en bezorgdheid over de toekomst. Uit de Cage-stilte stijgt uit de cello’s een droevige klaagzang op, het begin van Strauss’ Metamorphosen. De baslijnen in andere lage strijkers beklemtonen de bedrukte sfeer. ‘ – ★★★★☆ De Volkskrant

Lees de volledige recensie hier

Concert - Symphonic Jazz

Concert in De Oosterpoort op zaterdag 10 oktober – 2020

‘Bij perfect getimede accentjes na de tel van het koper was gelijk duidelijk dat het orkest en dirigent Anthony Hermus wel raad wisten met dit repertoire. Bernstein zit vol invloeden van jazz uit het swingtijdperk, en het Concerto for Clarinet van Artie Shaw komt daaruit. Hij was een jazzklarinetgrootheid zoals Benny Goodman en zijn korte concertje zat eerste klarinettist Joost van Rheeden als gegoten. Niet alleen wist hij raad met de swing, ook trompettist Lubertus Leutscher in een korte solo.’ – ★★★★★ Dagblad van het Noorden

Lees de volledige recensie hier

Concert - Nino Gvetadze speelt Mozart, Nodoka Okisawa leidt Strauss

Concert in De Oosterpoort op donderdag 1 oktober – 2020

‘Sprookjesachtig tinkelde de harp, fel haalde de piccolo uit, dromerig de dwarsfluit. Het grote slagwerk met pauken en bekkens knalde zo nu en dan, maar dan rinkelde opeens weer de triangel. Het werd een orkestraal avontuur vol fijnzinnige effecten en rondborstige humor waardoor de spanningsboog geen moment verslapte.’ – ★★★★☆ Dagblad van het Noorden & Leeuwarder Courant

Lees de volledige recensie hier

Concert - In Vrijheid & Beethoven 7

Concert in De Oosterpoort op woensdag 9 september – 2020

‘Dat hij ook kan dansen, bewijst Hermus daarna bij de uitvoering van Beethovens Zevende , het spetterende hoogtepunt van de avond. En er wordt wat afgedanst in die symfonie. Het feestgedruis barst los met het vreugdevolle Vivace, dat volgt op de langzame inleiding.’ – ★★★★☆ Dagblad van het Noorden & Leeuwarder Courant

Lees de volledige recensie hier