Wayne Marshall
Concertagenda

Swing Symphony

Wayne Marshall

In zeven delen beschrijft deze unieke combi van jazz en klassiek de ontwikkeling van de vroegste jazz, de ragtime, tot de nieuwste die met een vleugje nostalgie gepaard gaat.

  • 14 nov – 15 nov
  • verschillende locaties
  • Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door KPMG en TRIP Advocaten & Notarissen
  • Bestel kaarten

Een unieke combi van jazz en klassiek

  • Dirigent Wayne Marshall
  • Koor ZO! Gospel Choir
  • Trompet Ian Cleaver
  • Trombone Louis Bonilla
  • Saxofoon Don Braden
  • Contrabas Joris Teepe
  • Drums Gene Jackson
  • Piano Danny Grissett
  • Band Bigband Prins Claus Conservatorium

Programma

  • W. Marsalis: Swing Symphony

‘Duke was optimism. I’m with him.’ Zei de wereldberoemde Amerikaanse trompettist en componist Wynton Marsalis over zijn Swing Symphony. Daarmee bedoelde hij dat de optimistische geest van jazzlegende Duke Ellington alom aanwezig is in het grootse werk. In zeven delen beschrijft deze unieke combi van jazz en klassiek de ontwikkeling van de vroegste jazz, de ragtime, tot de nieuwste die met een vleugje nostalgie gepaard gaat.  

Kracht schenkend en lyrisch, bombastisch en beschouwelijk. Met deze Swing Symphony, zijn derde, bestrijkt Marsalis een breed emotioneel scala. Symfonieorkest, de bigband van het Prins Claus Conservatorium en verschillende jazz solisten uit New York verenigen zich. Het stuk ontstond in 2010 uit een gezamenlijke opdracht van o.a. twee grote Amerikaanse orkesten: kortom, een krachtige impuls. Gershwin, Bernstein en Copland vormden de inspiratie. Vooraf brengt het ZO! Gospel Choir gospelsongs. Die als geen andere muziek laten horen waaruit de jazz is voortgekomen: deze spirituals waren de even weemoedige als verleidelijke liederen die de Afro-Americans in de 19e eeuw zongen als slaven op de katoenvelden van de zuidelijke staten van Amerika.  

Bekijk hier de programmatoelichting

ZO! gospel choire © Govert Driessen

Lees meer over dit concert

'Deze spirituals waren de even weemoedige als verleidelijke liederen die de Afro-Americans in de 19e eeuw zongen als slaven op de katoenvelden van de zuidelijke staten van Amerika.'